実践報告 杉内光成 Mitsunari Sugiuchi
論文タイトル リテリングを用いた授業内スピーキングテスト(The Retelling-Styel Speaking Test in a Classroom Setting)
研究論文 浅利庸子 Yoko Asari
論文タイトル The Effects of Written Corrective Feedback on English Articles: The role of metalinguistic explanation
研究論文 杉内光成 Mitsunari Sugiuchi
論文タイトル 発音指導に焦点を当てた中学校英語教科書分析
実践報告 溝口悦子 Etsuko Mizoguchi
論文タイトル 「英字新聞の読み方」の独自教材開発:逆三角形型構成・見出しに着目して
実践報告 小林潤子 Junko Kobayashi
論文タイトル 英語遠隔授業に対する学習者の認識:大学における事例
研究論文 肥田 和樹 HIDA, Kauki
書評 杉内 光成 SUGIUCHI, Mitsunari
研究論文 肥田 和樹 HIDA, Kauki
実践報告 安田 明弘 YASUDA, Akihiro
研究論文 柳川 浩三 YANAGAWA, Kozo
書評 杉内 光成 SUGIUCHI, Mitsunari
Freda Mishan & Ivor Timmis. (2015). Materials Development for TESOL. EDINBURGH University Press.
実践報告 久保 岳夫 KUBO, Takeo
書評 杉内 光成 SUGIUCHI, Mitsunari
研究論文 浅利 庸子 ASARI, Yoko
実践報告
北野 功祐 ・ 松坂 伸彦 KITANO, Kosuke & MATSUSAKA, Nobuhiko
文法指導にアクティブ・ラーニングを取り入れた英語授業 Active learning for English grammar learning
書評 安田 明弘 YASUDA, Akihiro
実践報告 藤上 隆治 FUJIKAMI, Ryuji
実践報告 須能 麻衣花 SUNO, Maika
書評 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane
『日・英語談話スタイルの対照研究―英語コミュニケーション教育への応用 (シリーズ言語学と言語教育 35)』
実践報告 浅利 庸子 ASARI, Yoko
How to effectively provide recasts in foreign language classrooms
実践報告 小屋 多恵子 KOYA, Taeko
授業導入部におけるリスニング指導 Warm-up activities to develop students’ listening skills
実践報告 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari
実践報告 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane
Dialogue No.12(全文)
研究論文
湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi & 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane
音読が語彙チャンクの記憶定着に及ぼす影響
Effects of oral reading on memory retention of lexical chunks
実践報告 杉内 光成 SUGIUCHI, Mitsunari
英文法授業を改善するための一考察
An attempt of improvements in English grammar class
Dialogue No.11(全文)
実践報告 柳川 浩三 YANAGAWA, Kozo
実践報告 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane
Dialogue No.10(全文)
研究論文 浅利 庸子 ASARI, Yoko
Types of Recasts and Learners’ Uptake
実践報告 小屋 多恵子 KOYA, Taeko
大学生に対するパラグラフ・ライティングの指導
English paragraph writing instruction for university student
Dialogue No.9(全文)
研究論文 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi
英文速読におけるチャンクとワーキングメモリの役割
Functions of chunks and working memory in fluent reading
研究論文 鈴木 久実 SUZUKI, Kumi
明示的なリスニングストラテジー指導とその効果
Explicit instructions of listening strategies and its result
Dialogue No.8(全文)
研究論文 高路 善章 KOHRO, Yoshihumi
研究論文 鈴木 久実 SUZUKI, Kumi
リスニングストラテジー指導によるEFL学習者への効果
Will listening strategy teaching help EFL learners?
実践報告 村上 猛 MURAKAMI, Takeru
第二言語習得研究に基づく授業改善[中間報告]
Improvements in language classes based on SLA research: An interim report
Dialogue No.7(全文)
研究論文
小屋 多恵子 KOYA, Taeko
下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari
日本人英語教師のコロケーション容認度 ─「国際語」としての英語の中で─
Acceptability of Collocations by Japanese Teachers of English
Dialogue No.6(全文)
実践報告 兼子 真季 KANEKO, Maki
実践報告 鈴木 久実 SUZUKI, Kumi
高校の現場では動画をどう使う?
How are videos used for learning English at high school?
実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi
書 評 山口 高嶺 YAMAGUCHI, Takane
Dialogue No.5(全文)
研究論文 小屋 多恵子 KOYA, Taeko
研究論文 磯田 貴道 ISODA, Takamichi
授業の中の動機づけ:認知的評価を中心とした動機づけプロセスの検証
Motivation in instructional contexts: Learner’s appraisal of a task and its relationship to motivation
研究論文 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane
A study of the Involvement Load Hypothesis
実践報告 飯塚 一也 IIZUKA, Kazuya
Some syllabus ideas to aid students in becoming independent learners
実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi
Learning faster reading skills through e-learning
Dialogue No.4(全文)
研究論文 磯田 貴道 ISODA, Takamichi
Designing of instruction as a meeting point between theory and practice
研究論文 山森 光陽 YAMAMORI, Koyo
Lesson planning and instructional design study
実践報告 長田 宣子 OSADA, Nobuko
Some tips on developing listening ability of university students
実践報告 安永 美恵YASUNAGA, Yoshie
Some Ideas for English Conversation Class for the 7th Graders
実践報告 小屋 多恵子KOYA, Taeko
Importance of deciding class contents reflecting students’ subjective and objective needs in the English classroom teaching
実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi
Teaching presentation skills for engineering students
実践報告 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari
CALL授業におけるウェブアンケートを用いた個別指導─インストラクショナルデザインの枠組みを利用して─
Instruction in a CALL environment with web-based questionnaires: Using an instructional design model
書 評 山口 高嶺 YAMAGUCHI, Takane
書 評 花光 里香 HANAMITSU, Rika
“Seeing the big picture: Exploring American cultures on film” Intercultural Press, Inc
Dialogue No.3(全文)
研究論文 小屋 多恵子 KOYA, Taeko
研究論文 TORRICO, Edward
Bilingualism at the Crossroads and in the Sights
研究論文 田辺 洋二 TANABE, Yoji
Is ‘International English’ ‘an International Language’?
研究論文 長田 宣子 OSADA, Nobuko
Listening Comprehension Research: A Brief Review of the Past Thirty Years
実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi
Using movies to enhance understanding and memory of vocabulary meaning
実践報告 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari
CALL Activities for Listening at a High School
書 評 山口 高嶺 YAMAGUCHI, Takane
書 評 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari