Dialogue No.17 (全文)

実践報告 久保 岳夫 KUBO, Takeo

英語落語を用いた授業実践:教材としての可能性
A Report on the Use of English Rakugo in EFL Classrooms: Exploring the Applicability of the Materials


書評 杉内 光成 SUGIUCHI, Mitsunari

『テストが導く英語教育改革-「無責任なテスト」への処方箋』


Dialogue No.15(全文)

研究論文 浅利 庸子 ASARI, Yoko

翻訳におけるコミュニケーション方略使用:村上春樹作品英訳の分析 Use of Communication Strategies in Translating: An analysis of English-language translations of works by Haruki Murakami  

実践報告 

北野 功祐 ・ 松坂 伸彦 KITANO, Kosuke & MATSUSAKA, Nobuhiko

文法指導にアクティブ・ラーニングを取り入れた英語授業 Active learning for English grammar learning  

書評 安田 明弘 YASUDA, Akihiro

『はじめてのアクティブ・ラーニング! 英語授業』


Dialogue No.14(全文)

実践報告 藤上 隆治 FUJIKAMI, Ryuji

Englishes に対する大学生の意識の変化 ─ Englishes の音体系の構築に向けた基礎的研究 ─ College Students’ Recognition of Englishes: For Fundamental Study on Phonology of Englishes

実践報告 須能 麻衣花 SUNO, Maika

英語ディベートを取り入れたトピックベース学習による高3入試演習クラスに関する報告 Topic-based instruction with English debate in an English class for Japanese high school seniors

書評 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane

『日・英語談話スタイルの対照研究―英語コミュニケーション教育への応用 (シリーズ言語学と言語教育 35)』


Dialogue No.13(全文)

実践報告 浅利 庸子 ASARI, Yoko

How to effectively provide recasts in foreign language classrooms

実践報告 小屋 多恵子 KOYA, Taeko

授業導入部におけるリスニング指導 Warm-up activities to develop students’ listening skills

実践報告 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari

アクティブ・ラーニングで高めるコンピュータ・リテラシーと英語プレゼンテーション力 Computer literacy and presentation skills in English with active learning

実践報告 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane

学習者間評価を用いた英語グループプレゼンテーション指導 Making use of peer evaluation: a case of an EFL course with a focus on group presentations


Dialogue No.12(全文)

研究論文

湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi & 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane

音読が語彙チャンクの記憶定着に及ぼす影響
Effects of oral reading on memory retention of lexical chunks

実践報告 杉内 光成 SUGIUCHI, Mitsunari

英文法授業を改善するための一考察
An attempt of improvements in English grammar class


Dialogue No.11(全文)

実践報告 柳川 浩三 YANAGAWA, Kozo

教師はリスニングを教え、生徒は英語を聞いているか―大学入試センターリスニング試験の波及効果―
Do high school English teachers teach listening, and do students listen to spoken English? ─ To explore washback effects of the introduction of the Centre listening test in Japan ─

実践報告 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane

英語チャンクの文字と音声との同時提示直後の 一斉音読によるWPM 上昇効果と学習者の認識の変化
Chunk-based EFL Training Followed by Oral Reading: Its Effect on WPM and Learners’ Perception of the Effect


Dialogue No.10(全文)

研究論文 浅利 庸子 ASARI, Yoko

Types of Recasts and Learners’ Uptake


実践報告 小屋 多恵子 KOYA, Taeko

大学生に対するパラグラフ・ライティングの指導
English paragraph writing instruction for university student


Dialogue No.9(全文)

研究論文 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi

英文速読におけるチャンクとワーキングメモリの役割
Functions of chunks and working memory in fluent reading

研究論文 鈴木 久実 SUZUKI, Kumi

明示的なリスニングストラテジー指導とその効果
Explicit instructions of listening strategies and its result


Dialogue No.8(全文)

研究論文 高路 善章 KOHRO, Yoshihumi

A Contrastive Study between L1 and L2 Compositions: Focusing on Global Text Structure, Composition Quality, and Variables in L2 Writing

研究論文 鈴木 久実 SUZUKI, Kumi

リスニングストラテジー指導によるEFL学習者への効果
Will listening strategy teaching help EFL learners?

実践報告 村上 猛 MURAKAMI, Takeru

第二言語習得研究に基づく授業改善[中間報告]
Improvements in language classes based on SLA research: An interim report


Dialogue No.7(全文)

研究論文

小屋 多恵子 KOYA, Taeko
下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari

日本人英語教師のコロケーション容認度 ─「国際語」としての英語の中で─
Acceptability of Collocations by Japanese Teachers of English


Dialogue No.6(全文)

実践報告 兼子 真季 KANEKO, Maki

中学校1年生 一般動詞導入時の工夫
Some ideas for making students understand different usages of be-verbs and general verbs


実践報告 鈴木 久実 SUZUKI, Kumi

高校の現場では動画をどう使う?
How are videos used for learning English at high school?

実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi

音声認識を用いた英語発音学習プログラムによる授業:AmiVoice CALL -pronunciation- の事例から
Learning Pronunciation Skills through Speech Recognition Courseware, AmiVoice CALL -pronunciation-

書 評 山口 高嶺 YAMAGUCHI, Takane

『英語力とは何か』大修館書店


Dialogue No.5(全文)

研究論文 小屋 多恵子 KOYA, Taeko          

What is the reality of collocation use by native speakers of English? ―Collocation research based on the BNC corpus and the TIME corpus―

研究論文 磯田 貴道 ISODA, Takamichi     

授業の中の動機づけ:認知的評価を中心とした動機づけプロセスの検証

Motivation in instructional contexts: Learner’s appraisal of a task and its relationship to motivation

研究論文 山口 高領 YAMAGUCHI, Takane             

関与負荷仮説に対する一考察

A study of the Involvement Load Hypothesis

実践報告 飯塚 一也 IIZUKA, Kazuya         

シラバスを利用して生徒の自学自習を支援する工夫

Some syllabus ideas to aid students in becoming independent learners

実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi        

e-learning 教材を用いた速読トレーニング授業

Learning faster reading skills through e-learning


Dialogue No.4(全文)

研究論文 磯田 貴道 ISODA, Takamichi     

理論と実践の架け橋としての授業設計

Designing of instruction as a meeting point between theory and practice

研究論文 山森 光陽 YAMAMORI, Koyo    

単元指導計画とインストラクショナルデザイン

Lesson planning and instructional design study

実践報告 長田 宣子 OSADA, Nobuko        

大学生向けのリスニング力向上を目指す授業における工夫

Some tips on developing listening ability of university students

実践報告 安永 美恵YASUNAGA, Yoshie     

中学校1年生の英会話の授業の工夫

Some Ideas for English Conversation Class for the 7th Graders

実践報告 小屋 多恵子KOYA, Taeko            

面接授業における学生のニーズを反映した授業設定の重要性

Importance of deciding class contents reflecting students’ subjective and objective needs in the English classroom teaching

実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi        

工学系大学生のための英語プレゼンテーション技術の育成

Teaching presentation skills for engineering students

実践報告 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari           

CALL授業におけるウェブアンケートを用いた個別指導─インストラクショナルデザインの枠組みを利用して─

Instruction in a CALL environment with web-based questionnaires: Using an instructional design model

書 評    山口 高嶺 YAMAGUCHI, Takane  

『英語を学べばバカになる』光文社新書

書 評    花光 里香 HANAMITSU, Rika      

“Seeing the big picture: Exploring American cultures on film” Intercultural Press, Inc


Dialogue No.3(全文)

研究論文 小屋 多恵子 KOYA, Taeko

Collocation Research Based on Corpora Collected from Secondary School Textbooks in Japan and in the UK

研究論文 TORRICO, Edward         

Bilingualism at the Crossroads and in the Sights

研究論文 田辺 洋二 TANABE, Yoji            

「国際英語」は「国際言語」か

Is ‘International English’ ‘an International Language’?

研究論文 長田 宣子 OSADA, Nobuko

Listening Comprehension Research: A Brief Review of the Past Thirty Years

実践報告 湯舟 英一 YUBUNE, Eiichi        

語彙の意味理解と記憶を促す視覚教材としての映画の利用

Using movies to enhance understanding and memory of vocabulary meaning

実践報告 下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari           

高等学校のCALL教室における英語リスニング指導

CALL Activities for Listening at a High School

書 評    山口 高嶺 YAMAGUCHI, Takane  

『英語テスト作成の達人マニュアル』大修館書店

書 評    下山 幸成 SHIMOYAMA, Yukinari

『英語教師のための教育データ分析入門 ― 授業が変わるテスト・評価・研究 ― 』大修館書店